halo2..

hamboih 2 post sekali dalam sehari..hahaha..penangan tak update blog berbulan kan..hee

Memang berniat nak buat checkup kt gomen, kat kkia (klinik kesihatan ibu dan anak)..aritu penah pegi ke pusrawi, tapi tak tahan la tunggu lame sngt..aritu 4 jam kot nunggu..huuhu..lebam..

sebelum tu, aku dok wat research dulu, nak g kkia mane, macam mane nak wat appointment..bila tanye2, area umah aku ni dalam kwsn gombak setia..aku pon search kkia gombak setia..dah dapat no fon, aku kol ari senin, 7 jan aritu..memula nurse tu tanye alamat..pastu dia suh datang hari rabu, bawak sekali sijil nikah dengan surat sah alamat, cth bil air ke api ke..hokeh..pastu aku gugel plak map kt mane kkia tu..

memang berniat nak pegi sorang..sebabnya kesian pulak kat encek somi asik amik cuti je..lagipon ikutkan colleague aku ni, dia kate baik pegi sorang..sbb kang penuh, bapak2 sekalian kene dok bertebaran kt tmpt lain..yela kusi kat klinik tu mestila kene bagi ibu mengandung duduk kan..

Dah gugel map, owh dekat je..dekat balai polis kt sekolah tu..aku selalu lalu situ kalu nak gi wangsa maju..

pagi pukul 730 lagi aku dah terpacak kat situ..amik nombor..dapatla nombor 5..ade gerai jual kuih2 dgn bekpes kt depan kkia tu..pas amik nombor tu, klu nk g mkn pon boleh..klinik start pukul 8..bile dah pukul 8, aku dok tercongok tunggu turn kan..pastu rase eh aku punye nombor kelima, tapi apsal rase mcm lame..org pulak dh bertukar2..rupenye, pagi2 bile sampai kene beratur gi kencing dulu, nak test ape ntah..tiap kali checkup kene macam tu..pas cek air kencing barula nurse panggil tuk cek bp dengan timbang berat..manela den tau kene kencing gitu dulu..owh penimbang dia old school u..

pas timbang2 sume..sebab aku ni baru nak wat buku merah, so ade nurse panggil aku tuk isi2 pe yang patut tuk buh dalam buku tu kan..dia tanye mende basic, alamat, nama asben, no ic asben, no fon, sejarah famili..hmm, papa aku de diabetes, mami pulak ade darah tinggi..pastu aku gitau la ni ivf/icsi pregnancy..nurse tu benti tulis jap..dia tanye aku ivf tu cane..katenye first dengar..eh? gitu ke? pastukan dia tanye aku soklan yang aku rase nak gelak..nurse muda tu sandar kt kusi dia pastu dia tanye aku, “so skang perut akak ni kosong ke mcmmane?” huh?! adekah dia ingat baby aku membesar kt lab..pastu 9 bulan kendian baru amik wat balik umah?!!

aku then explain kat dia, adela..baru minggu lepas scan..awak nk tengok gambar ke..huhu..adeke..aku tak paham nape ade nurse yang tak tau mende2 macam tu..ni mebi ade yg segelintir kecik je mcm ni..wat klaka..tp jgn salah anggap, bukan sume nurse mcmtu..mase aku kene amik darah, nurse yg agak berusia sket, tau ivf tu ape..siap tanye aku kos berape, asben ade kene amik treatment pape ke tak..

owh pas aku jumpe nurse yg takbrape tu, dia suh aku g amik darah..tuk test mcm2, cek jenis darah, hiv n mcm2 lagi..lepas di amik darah, kita sndiri kene anta darah tu ke lab..lab tu kt bangunan seberang je..

pastu tunggu lagi..ade nurse lain pulak akan panggil..tuk buat interview..tanye latar belakang..mase ni lagi skali aku gitau yg ni ivf pregnancy..tapi dia tak tulis pon dalam buku merah tu..hmmm, pastu aku gitau history operation aku..nurse tu siap tanye aku cane nak eja dermoid cyst..owhh..

pastu barula bleh jumpe doktor..skali lagi aku gitau doktor yg ni ivf pregnancy..pastu doktor tanye, la apsal tak gtau nurse..ohoh, dah gitau tapi diorg yang tak take note..last2 doktor jugak yg tulih dengan pen merah dlm buku tu..ivf pregnancy..precious pregnancy..then doktor scan, ukur baby sume..pastu dia kate due date aku ikut ukuran baby skang..so dari 21 july dah jadi 17 july..owh sbb aku de famili history dgn diabetes..awal2 lg aku dah kene minum air gula..yekkk..

Pas jumpe doktor, kene jumpe balik nurse tadi..pastu dia lekatkan stiker kale ijo kat buku merah aku..tak silap sebab aku de gynae history (previous operation aku tu dikirie gynae history)..klu normal, akan dilekat stiker kale putih..

Nurse suh aku datang balik ari jumaat, 11 jan ni tuk minum air gula..kene stat pose dari mlm sblm tu..so merase la aku minum air gula..satu mug ye air gula dia..aku rase tiap tempat tak same kot..ade kawan aku dia kate kene minum secawan je..pas minum air yg yeekkk sgt tu..kene tunggu lagi 2 jam sblm di amik darah lagi..owh lupe, pagi2 sblm minum air gula tu dah kene amik darah satu syringe..mase tu nurse cucuk2 skali tak kuar darah..sakit hokeh!

sambil2 nak tunggu nak amik darah tu..aku duduk je situ melayan rase nk muntah..eiii, bile ingat balik..mmg seram..bayangkan jela, perut kosong, lapa kriuk2 pastu minum air segula satu mug pastu tak boleh makan pape lagi..seksa nak menahan..

owh nanti bile kandungan dh besar, akan kene minum air gula lagi…hadoiyai!!

