lame gile den tak update pape dlm blog den ni..berbulan2 kot..huhu..

ni dah masuk taon baru..dah tengah bulan pulak tu..

Minggu ni alhamdulillah dah nak masuk 14 minggu dah den peknen..tapi sebelum sampai ke peringkat ni..macam2 cite jadi..sume cite yang kasi den ketaq lutut..

alkisah seminggu selepas dapat tau peknen, pagi2 bangun subuh tetibe rase basah kt bawah..malam tu pulak memang tak pakai pantyliner, panty pulak kale gelap..so bile tengok, nmpk macam basah je..tapi basah yg agak lencun..bangun gi bilik air..masa dalam bilik air barula nampak air yang mengalir kt peha tu kale merah cair..Ya Allah mase tu tak terkate panik..pas kencing, aku pakai pantyliner pastu duduk atas katil..mase tu aku sms dr. adilah, dia suh datang klinik dia kt hosp pantai tu..mase tu aku dengan rase yg sedih g mandi, kejutkan encek somi..pastu pakai baju yg selebet je..tshirt dgn suar track londeh (getah dh takde) dengan muka yg tak berbedak..tudung pulak main sebat je ape yg tak payah iron..sampai ke klinik, aku terus dipanggil masuk dalam bilik doktor..kire potong queue lani..emergency kan..memula skali doktor tanye aku ade miss ubat tak..uabt2 memang aku tak penah miss..pastu doktor scan..tp mase tu awal lagi..baru 4 minggu lebih..memang tak nampak ape la dalam tu kan..mase tu darah yg mulanye cair, dah jadi mcm pekat..mase aku dah nangis2 dah..doktor tanye aku ade sakit perut ke tak..ade rase memulas ke..aku katela takde..bangun tdo je terus keluar darah cair tu..mase tu doktor suspek mebi dalam rahim aku dah lekat dedua embrio tu (doktor transfer 2 blastocyst) tapi satu tu tak menjadi..

😦

pastu doktor tmbh lagi ubat..kene amik injection proluton..oil-based..agak sakit ye kwn2 bile kene injek ngn proluton..jarum dia besar..owh bontotku..doktor suh amik injection tu 3 hari sekali..eh lupa, ubat tu untuk bantu kuatkan rahim. pastu doktor suh jumpe dia balik lagi lagi seminggu..balik tu aku tak putus2 doa agar kandungan aku ni sehat2 je..huhuhu

Seminggu kendian, gi scan lagi skali..doktor adilah memang terer..pe yang dia suspek tu memang betol..bile scan tu ade nampak dua kantung..satu kantung tu comel je bulat..satu kantung lagi taktaula rupa ape..yang penting bukan bulat..macam belon kempis..so itula embrio yang tak jadi tu..mungkin sbb tu jugak punca bleeding aku aritu..

darah tu keluar sehari je..lepas tu yang kuar adalah brown spotting..memang mase tu aku dan pantyliner tak dapat dipisahkan la..asik tukar je..

then, selang seminggu (eh ke dua minggu gitu) pegi lagi jumpe doktor cantik..scan lagi..mase ni dah nampak ade yolk sac dalam kantung yang sehat tu..alhamdulillah! cume kantung kempis yang tak jadi tu kan, dah bergerak ke bawah..mase tu aku tanye doktor, kantung yg tak jadi tu akan keluar ke mcm mane..doktor kate dia harap yg badan aku akan serap je yg tak jadi..sbb bile yg takjadi tu keluar, takut akan efek kt kantung yg sehat pulak..owh mase ni aku risau lagi sekali..mase tu memang kt umah aku baring je..sume keje umah encek somi yang buat.

next appointment bile kandungan 8 minggu..tapi nak jadi cerita kan..pagi sepatutnye aku jumpe doktor..time aku bangun nak solat subuh..keluar darah yang macam darah period! aku menangis sakan mase tu..ingatkan dah takde rezki..darah memang keluat banyak sampai tembus ke cadar..pastu aku pegi bilik air, duduk je kat jamban duduk tu..tetibe..plopp..de sumthing keluar..aku spontan menjerit..encek somi terkejut kot dgr aku jerit, dia lari pegi bilik air, agaknye dia pening kot tgk darah byk macam tu (memang dia takut darah)..dengar encek somi mengucap..aku suh dia g amik plastik..aku seluk tangan dalam jamban tu n amik ape yang keluar tadi..agak besar..hampir same mcm tapak tangan aku yg comel ni..aku belek2..macam darah ade macam daging pon ade..taktau la nape aku takde sedih sangat..mebi sebab aku agak yang keluar tu mebi yang tak jadi..n lagi2 aku takde pulak sakit perut ke ape..lepas dah bersihkan diri, sekali lagi aku sms doktor..dia suh jumpe dia pagi sket..mase tu nampak encek somi pucat..memang dia kate dia panik n takut tengok darah byk tu..jadi pening yg mcm nk pitam..sambil tu dia baring kejap, aku dah tukar dari pantyliner ke pad.

Sampai ke hosp pantai, Ida (nurse doktor adilah) bagi aku botol kecik, suh masukkan yang keluar tadi tu kat dalam botol tu..pastu jumpe doktor, di scan..mase tu alhamdulillah, first time nampak baby kat dalam kantung tu..siap dengar heartbeat lagi.. 🙂 kantung yang tak jadi tu memang dah takde dalam rahim aku..doktor suh aku masuk wad, rehat dalam wad..sebab aku masih bleeding..takut pape efek kat baby yg sehat tu kan..kebetulan mase aku jumpe doktor tu, esoknye doktor dah start cuti..2 minggu lebih..sampai la 2 jan..doktor bagi option samada nak admit ke hosp pantai jugak (tapi doktor lain akan attend kes aku nila, mebi dr. idora) atau ke hosp lain..aku dok kire2 kos kalu warded kt sane..sebab taktau bape ari kan..watnye seminggu, haih masak..then doktor suggest ke hukm..bile dah setuju, doktor watkan reference letter tuk aku tunjuk kt hukm nnt..

alhamdulillah, lepas je ketulan tu dah keluar, darah dah semakin sikit..mase sampai ke hukm tu..dah takde darah yang keluar..then aku di periksa oleh doktor hukm..dia scan tuk tgk rahim, pastu de nmpk baby, skali lagi di cek skali heartbeat baby..pastu doktor seluk bawah nk tengok ‘jalan’ de bukak ke ape..first time mak kene seluk noks! gitu rupenye kalu seluk time nak banak nnt ek..then doktor tu kate, bleeding dah kurang, ‘pintu jalan’ pon tutup, dia kate kalu aku nak balik umah pon takpe..owhhhh…tapi aku insist aku nak dok wad jugak..yela kan..taktau lagi pe jadi pasni kan..so masukla aku ke open ward kt hukm..owh, kt sini ade team kale..aku punye dalam team kale ijo..ni first time aku dok kt open ward..sblm ni klu admit ke hosp sbb kes operation, kt swasta, de insurans kompeni yg cover, so selalu aku dok kat double bedded..ohoh, aku dok kt ward o&g kan..penuh dgn org yg dah beranak, nak beranak..sume ada..malam tu selalu jugak aku terjage..bunyi baby nangis bergilir2..heee..

Alhamdulillah aku dok hukm smlaman je..

Lepas tu, 4 jan lepas sekali lagi aku jumpe doktor cantik..mase ni kandungan dah masuk 12 minggu..doktor memula nak scan dari perut, tapi sebab aku baru kencing, tak nampak baby dgn jelas..so di scan dari bwh la jwbnye (tvs)..seronok sangat mase tu..boleh nampak dengan jelas jari2 baby, bentuk kepala, doktor then tunjuk..yang ni siku dia, lutut, kaki, betis, jari kanan, jari kiri, ade 5 jari kanan, ni otak baby, rongga mate baby..owhh, seronok sangat..encek somi dah sengih..bile nampak dengan jelas baby tu gerak2..lagi lebar sengih encek somi..doktor tanye aku baru lepas makan ke sbb baby bergerak2 laju..nak kira jari pon payah..mase tu bleh nampak tangan kiri baby memula dok pegang kaki dia, pastu tukar pegang tali pusat..pastu tukar lagi, dok main2 dengan jari2 kanan..subhanallah kuasa tuhan sangat besar..walaupun orang kate bulan ke empat baru ditiupkan roh ke bayi dlm perut ibu kan..tapi memang nampak dengan jelas baby tu gerak2 dalam tu..seronok tak terkate!

our precious little bean

our precious little bean

