assalamulaikum,

Hari ni dah hari ke sebelas dalam cycle, and hari ke 10 sejak first injection.

Senin ritu (22 oct 2012) jumpe dr. cantik, surprisingly folikel2 sume pada saiz yang memuaskan n dr. have decided to proceed wat OPU (ovum pick-up or ovarian follicular aspiration – dalam bahase mudah paham, proses sedut telur) ari kamis, 25 oct..sebelum raya la kirenya..

then dr. tuliskan kat kertas pe kene buat lepas ni..on day s9, tak payah injek stimulation dah..cume kene injek cetrotide pada pukul 12 tghari then suprefact pukul 1 pagi..tukar time..hee..pastu ari ke 10 which is today, no more injection! cuma kene makan pil laxative Dulcolax 2 biji malam ni..Esok procedure stat pukul 12, tapi kene datang before 10..nak register dulu sume..T.A.K.U.T!!!

Disebabkan aku pernah wat operation kt bhgn ovari dulu, dengan scar sume..dr. cantik kate nnt dia kene lalu kat salur darah sebelum sampai ke ovari..lagila takut aku dengar..

ohoh sebelum tu, pas jumaat lepas aku de jumpe dr. kan (rujuk kt post sblm ni)..ari sabtu tu stat cetrotide..hadoiyai, pedih ok..tak tau la sebab jarum ke hape..pas injek tu kan, tmpt masuk jarum tu macam bintat kene gigit nyamuk..tak lame pastu bleh nampak kulit perut tu mcm bengkak sket..tapi akan surut pastu..memula aku injek, pas tarik jarum, kuar air ngn darah..panik jap..eh ubat xmasuk betol ke ape ni..then hari kedua aku injek, pon keluar darah jugak..tapi xde air dah..darah je..mase tu tak prepare pulak cotton tuk lap darah tu..aku panggil encek somi, dia kan pening tgk darah, panik dia..aku mintak dia amikkan tisu, tapi encek somi g nek atas, amik cotton muka aku lam bilik kitorang..sib bek dia g amik cotton, baru la leh absorb darah kan..tisu mane la nak absorb sgt..pastu dia pulak kelam kabut carik iodin..hehehe..umah kitorang takde first-aid-kit..rasenye pasni kene beli la..kot2 kan..

So, sesape yang akan wat ivf tu, selain dari alcohol swab, kene beli jugak sterile cotton kt farmasi..murah je mende tu..klu 10 pieces, lam rm2.90 je..tapi brand guardian la..

Tiap kali pas injek cetrotide, memang kene baring dulu..sebab tempat injek tu akan rase cam pedih gitu..lagi2 bergesel dgn baju..

semalam last aku injek cetrotide (S9 – 23 oct)..kali ni tukar mase pulak, injek cetrotide pukul 12 tghari, then suprefact pukul 1 pagi rabu..sebab kene injek tghari kan, aku balik umah..susah nk injek kt opis ni..sib bek la umah ngn opis dekat aje..elok kul 12, aku injek, rehat jap lam 5 minit pastu terus keluar..nak gi amik encek somi kat opis dia, sebab dia kene gi amik darah kt PHKL (dr. kate untuk pastukan takde penyakit berjangkit mcm hiv dengan hepatitis)..time bawak keta tu, dah rase dah sengal2 je tempat injek tu..encek somi kepeningan lepas amik darah..hahaha, kelakar..tapi kesian pon ade..dia kate dia pejam mata je mase org tu amik darah dia..kihkih..then sebelum anta encek somi balik opis..kitorang gi lunch ala dating gitu..heee..pastu sempat lagi aku singgah Guardian beli multivit dengan toner Avene yang dah nak abih kat umah tu..

Pas keje, balik baru pasan..tempat injek tghari tadi de kesan lebam!! mcm urat darah pecah pon ade..encek somi nk tengok pon gerun katenya..hehehe..bile dipicit, tak sakit pulak..so, kesimpulannya sila la berehat2 dulu lepas injek2 tu..

